Produse pentru Transport

Truck driving towards sunset.

Pentru un sistem de transport sustenabil.

Mai multe informații despre emisiile de CO₂ și VECTO

Tot ce trebuie să știți despre VECTO și noile reglementări privind CO₂ pentru noile vehicule grele.

Care sunt noile reglementări privind emisiile de CO₂?

Primele reglementări europene privind dioxidul de carbon (CO₂) pentru vehicule grele au un obiectiv foarte simplu: reducerea radicală a emisiilor de CO₂ provenind de la camioane, autobuze și autocare.

Pentru a obține această reducere pe teritoriul Uniunii Europene, Regulamentul Parlamentului European (UE) 2019/1242 a intrat în vigoare pe 14 august 2019. Este conceput să completeze standardele privind emisiile autovehiculelor de pasageri și să ajute industria transportului să combată schimbările climatice în conformitate cu Acordul de la Paris.

După cum explică Parlamentul European: „Oferă o cale clară pentru reducerea emisiilor de CO₂ din sectorul transportului rutier și contribuie la ținta obligatorie de reducere la nivel național cu cel puțin 40% a gazelor de seră în ansamblul economiei până în 2030 raportat 1990.”

Înapoi
Imagine indicând faptul că camioanele mari contribuie cu 70% din totalul emisiilor provenind de la vehiculele grele.

Camioanele mari sunt responsabile pentru până la 70% din totalul emisiilor ce provin de la vehiculele grele.

Obiective ambițioase

Pentru a-și atinge obiectivul, regulamentul solicită ca producătorii de vehicule (PEO-uri) să fixeze pentru vehiculele lor ținte de emisii de CO₂ pe întreaga flotă. Până în 2025, acestea vor presupune o reducere de 15% pentru emisiile medii de CO₂ provenind de la vehiculele grele față de baza din 2019-2020. Până în 2030, aceste emisii ar trebui să scadă cu 30% față de 2019-2020.

Inițial, acestea s-au aplicat doar pentru camioanele cu o masă totală maximă a vehiculului de 16 tone sau mai mult, produse începând cu ianuarie 2019. Din ianuarie 2020, au fost incluse și vehiculele ușoare pentru livrări, cu o masă totală a vehiculului de 7,5 tone sau mai mare.

Regulamentul se aplică la o gamă foarte largă de camioane - de la două osii în sus, fie rigide sau articulate. Vehiculele de acest tip contribuie cu 70% din totalul emisiilor de CO₂ ce provin de la vehiculele grele. Până la sfârșitul anului 2022, regulamentul va fi revizuit și probabil extins și la remorci, autobuze și autocare.

Obiectivul este simplu. Conform Parlamentului European: „Această abordare în pași oferă (de asemenea) un semnal clar și timpuriu industriei pentru a accelera introducerea pe piață a tehnologiilor eficiente energetic și a vehiculelor grele cu emisii zero sau reduse.”

Acei PEO ale căror emisii medii depășesc traiectoria vor fi penalizați cu datorii din emisii.

Camioanele, autobuzele și autocarele sunt responsabile pentru 6% din totalul emisiilor de carbon din UE.

De ce sunt importante noile reglementări cu privire la emisiile de CO₂?

Dependența noastră de transportul rutier face ca autobuzele, camioanele și autocarele să genereze 6% din emisiile de carbon din Uniunea Europeană. Acestea reprezintă aproape un sfert din totalul emisiilor de dioxid de carbon (CO₂) din transportul rutier.

În plus, sunt pe o pantă ascendentă. Cererea de transport rutier - o industrie ce depinde de combustibilii fosili - este în creștere. Parlamentul European deja pretinde că 25% din emisiile de CO₂ din UE din transport sunt generate de vehiculele grele. Conform Comisiei Europene: „Fără acțiuni suplimentare, ne așteptăm ca procentul de emisii de CO₂ provenind de la vehiculele grele să crească cu aproximativ 9% între 2010 și 2030.”   

În ciuda acestor date, până în prezent, nu a existat nicio cerință de reducere a emisiilor de CO₂ pentru vehiculele grele. Aceasta trebuie cu siguranță să existe, conform concluziei Parlamentului European din 2019: „Pentru a contribui la obiectivele Acordului de la Paris, transformarea întregului domeniu al transportului către zero emisii trebuie accelerată.”

Acordul de la Paris din cadrul Convenției-cadru a Națiunilor Unite privind Schimbările Climatice (UNFCCC) a fost semnat în 2016. Intenția acestuia este de a limita creșterea temperaturii medii globale din niveluri preindustriale la mai puțin de 1,5 °C.

Camion care trece repede printr-o benzinărie

Operatorii de flote vor beneficia de impactul pozitiv asupra eficienței consumului de combustibil pentru întreaga flotă.

Reducerea emisiilor

Pentru a controla această situație, emisiile de dioxid de carbon trebuie reduse în mod radical. Dacă EU dorește să atingă o reducere de 60% față de nivelul din 1990, până în 2050, este esențial să se concentreze pe vehiculele grele.

Pe lângă considerațiile ecologice, eficientizarea vehiculelor grele are și alte beneficii. Încurajarea producătorilor să reducă emisiile de CO₂ pentru noile vehicule, pe măsură ce dezvoltă vehicule cu emisii de eșapament zero, va îmbunătăți competitivitatea producătorilor europeni de vehicule pe piața globală.

Beneficii suplimentare

Transparența pe care o aduce regulamentul va permite companiilor de transport să compare instantaneu ofertele de la diverși producători. Acest aspect le va ajuta să ia decizii de achiziție mai bine informate. În același timp, va reduce facturile de carburanți care, pentru majoritatea vehiculelor grele, constau în aproximativ o treime (30%) din costurile totale de funcționare.

Ce este VECTO și de ce a apărut?

Crearea regulamentului e partea ușoară. Crearea mijloacelor de implementare nu este atât de simplă. Din acest motiv, crearea VECTO a durat ani.

VECTO, abreviere pentru Instrumentul de calculare a consumului de energie al vehiculelor, este un program simulare computerizată. A fost creat de Comisia Europeană pentru a folosi o serie de parametri pentru a calcula rata de consum a vehiculelor grele și, astfel, emisiile de dioxid de carbon.

Diversitatea vehiculelor

Înainte de 2019, era imposibilă măsurarea cu acuratețe a emisiilor de gaze de eșapament ale camioanelor. Emisiile nocive ale motoarelor au fost evaluate. Dar motorul unui camion articulat care cară cărămizi va folosi mult mai mult combustibil și va crea mult mai multe emisii decât același motor care trage o remorcă încărcată cu blocuri de spumă.

Dacă emisiile nu pot fi măsurate, cum se poate aplica regulamentul creat în vederea reducerii acestora?

Cheia problemei pentru legiuitori este că, spre deosebire de mașini, care sunt, în mare, similare și folosite în mod asemănător, camioanele sunt foarte diferite.

Conform concluziei Comisiei Europene, sunt efectiv milioane de tipuri de vehicule grele. Două modele ar putea avea același motor, dar să folosească cutii de viteze diferite și să aibă configurații diferite ale osiilor. Ar putea avea anvelope diferite de la o osie la alta. Anumite osii pot avea o singură roată, altele pot avea roți duble. Și, bineînțeles, acestea vor fi folosite pentru sarcini diferite.

Simulare

Dar, având în vedere că VECTO este un instrument de simulare, acesta poate fi adaptat pentru camioane specifice. Adică, poate simula consumul de combustibil și emisiile de CO₂ ale oricărui camion. Este astfel posibil să se evalueze nivelul total de emisii din întreaga industrie. Iar acest lucru face posibilă crearea și impunerea legislației.

Concluzia cercetătorilor a fost că soluția este simularea modelului. Aceasta permite evaluarea întregului vehicul, luând în considerare toate componentele importante cum ar fi motorul, transmisia și anvelopele, precum și modul de utilizare.

Pe termen scurt, producătorii își pot evalua vehiculele înainte de a le vinde și detaliile vor fi publicate pentru a ajuta cumpărătorii să ia o decizie mai informată.

Cum funcționează VECTO de fapt?

Instrumentul de calculare a consumului de energie al vehiculelor - pe scurt, VECTO - este un program de simulare computerizată. Atunci când în acest program se introduc datele relevante despre vehiculele grele, precum și informații despre cum camionul este configurat și utilizat, se poate face o simulare pentru a calcula consumul de combustibil și emisiile de CO₂ ale vehiculului.

Acest lucru permite calcularea emisiilor de CO₂ cu mai multă acuratețe pentru un număr crescut de vehicule, decât dacă s-ar face un simplu test fizic.

Imagine indicând VECTO și diverșii săi parametri

Imagine: instrumentul și parametrii vecto

Date privind vehiculul necesare pentru VECTO

  • Categorie vehicul: Este un camion rigid sau o unitate de tractare?
  • Configurație osie: Câte osii are vehiculului și care este configurația transmisiei? În general, cu cât sunt propulsate mai multe roți, cu atât mai ridicat va fi consumul de combustibil
  • Masă: Care este masa maximă de funcționare a vehiculului, inclusiv șasiul, caroseria, motorul, fluidele, șoferul și pasagerul, remorca și încărcătura? Care este masa neîncărcată, adică fără șofer, pasager sau încărcătură?
  • Anvelope: Care este dimensiunea și coeficientul de rezistență la rulare etc.
  • Caracteristici motor: Care este capacitatea motorului, harta combustibilului și curba sarcinii complete?
  • Transmisie: Ce tip de cutie de viteze și ce cuplaj final are vehiculul? 
  • Care este raportul de transmisie și care sunt pierderile din cauza fricțiunii?
  • Echipament auxiliar: Ce alte echipamente sunt alimentate de la motor, cum ar fi aerul condiționat, servodirecția, ventilator de răcire și compresorul de aer și câtă energie consumă acestea?

Cum este folosit vehiculul

Pentru a obține un etalon corect este folosită o selecție de parametri standardizați și realiști pentru rute și tipuri de utilizare, pentru următoarele:

  • Comportamentul șoferului: Care e tipul rutei? Distanță mare (opriri puține la viteză constantă), distribuție regională (opriri multiple, viteză variabilă) sau urbană (multe opriri, viteză redusă). Și care sunt caracteristicile de frânare, accelerație și viteză precum și strategia de schimbare a vitezelor?
  • Sarcina: Câtă masă cară vehiculul și unde și cum este distribuită?
  • Configurația vehiculului: Dacă vehiculul este un camion rigid, care sunt combinațiile de camion și rulotă cu care poate fi folosit?
Explicație rapidă pentru VECTO

De ce este necesar?

Pe termen scurt, instrumentul VECTO va fi folosit de către producătorii de vehicule (PEO). Aceștia vor folosi informațiile pentru a crea un fișier de informare pentru client. La distribuitori, acesta va fi încorporat în sistemul de vânzări în așa fel încât clienții să poată compara instantaneu performanța diverselor vehicule. La cumpărarea unui vehicul, vor primi o copie a fișierului de informare pentru client pentru respectivul vehicul.

VECTO va ajuta producătorii să estimeze modul în care diversele tehnologii pe care le dezvoltă funcționează în lumea reală, pentru că vor putea face comparații precise „înainte” și „după”. Și, bineînțeles, vor putea să lucreze îndeaproape cu furnizorii lor la noile produse, cum ar fi anvelope cu rezistență scăzută la rulare.

Descărcare infografic

Înapoi