Produse pentru Transport

stage_goods_TT

Segmentul Goods

Producătorul de cauciuc

Nu tot cauciucul este la fel. Mai mult de 10.000 de compuși sunt creați în fiecare an în laboratorul lui Fred Waldner. Doar cei mai buni compuși ajung în final în anvelopele Continental.

article_66w_image1

Cauciucul natural brut sosește în baloturi mari de culoare maro de pe plantațiile de cauciuc din Thailanda, Indonezia și Malaezia. La Centrul de Cercetare și Dezvoltare de la Continental din Hanovra, Fred Waldner și echipa sa transformă această materie primă în compuși de cauciuc sofisticați pentru anvelopele vehiculelor, folosind formule inovatoare și tot mai rafinate. Mai mult de 1.500 de ingrediente sunt stocate pe rafturi și dulapuri în laboratorul de amestecare, așteptând spre a fi utilizate: atât cauciuc natural cât și sintetic de calități diferite, materiale de umplutură cum ar fi negru de fum sau silice, antioxidanți și auxiliari tehnologici, uleiuri și rășini precum și diferite substanțe chimice de vulcanizare.

Există cel puțin zece componente diferite în fiecare compus de cauciuc, uneori douăzeci chiar. Formulele sunt create de colegii de la Dezvoltarea materialelor. Echipa lui Waldner produce compuși la o scală de laborator mai întâi, apoi probele sunt testate folosind fiecare truc știut din carte. Fiecare compus de cauciuc este conceput pentru un anumit loc, dintr-un anumit tip de anvelopă. Și doar două duzini din 12.000 de probe produse și introduse în ritmul lor în fiecare an de către laboratorul lui Waldner ajung în cele din urmă în anvelope.


Pepitele de cauciuc
Una dintre cele mai ingenioase invenții realizată de către cercetătorii de materiale a prezentat recent echipei lui Waldner o provocare specială: cauciucul natural care nu este obținut din arborii de cauciuc ci mai degrabă din seva rădăcinilor de păpădie. "Înloc de baloturi mari, cauciucul din păpădie sosește în pepite de aproximativ 2 până la 3 centimetri ca mărime, plutind într-o găleată de apă," își amintește Fred Waldner cu un zâmbet. Chiar și atunci când este uscat, materialul era atât de moale încât a adus malaxorul într-un impas. "Materialul pur și simplu curgea peste tot!" Cu toate acestea, laboratorula reușit să facă un cauciuc bun din el. De atunci, primele anvelope din cauciuc de păpădie sunt testate pe pistele de încercare Contidrom în apropiere de Hanovra.


O știință în sine
Fred Waldner a lucrat timp de mulți ani ca dezvoltator de materiale pentru benzile de rulare pentru camioane la Continental, înainte de a se  muta în Departamentul testării fizice a materialelor acum cinci ani de zile. "Cauciucul este unul dintre cele mai interesante materiale existente," explică Waldner, ce are un doctorat în chimie. "Poate fi modelat în trei dimensiuni în starea sa de bază. După vulcanizare devine elastic,  poate fi întins iar apoi revine la forma sa inițială. Cauciucul poate avea un efect mai rezistent sau de absorbție a energiei mai maie, în funcție de compoziția materialului."Cu alte cuvinte, compusul corect are o influență majoră asupra funcțiilor anvelopei. La performanța de frânare, de exemplu, care ar trebui să fie cât mai mare posibil pentru a crește siguranța; sau la rezistența de rulare, care ar trebui să fie cât mai mică posibil, pentru a reduce consumul de combustibil.

Fred Waldner este entuziasmat de cauciuc în timpul său liber, de asemenea. În vârstă de 43 de ani este un jucător fervent de tenis de masă – "un adevărat sport high-tech," așa cum spune el. Există 150 de straturi de cauciuc diferite pentru rachetele cu care se joacă în mod diferit: "Este o știință în sine." Și una la care Continental va contribui în viitorul apropiat. Compania a fost de acord să coopereze cu un mare producător de straturi de protecție pentru dezvoltarea unui nou material. Nu va dura mult și vom auzi: joc, set și meci – cu Conti!