Produse pentru Transport

stage_goods_TT

Segmentul Goods

Patru ani de efort și cauciuc

Dezvoltatorii de anvelope încearcă în mod constant să țină pasul cu cerințele clienților și reglementările legale, ca să nu mai vorbim de lupta cu legile fizicii și chimiei. Dar în timp ce nu poți face dintr-un pătrat un cerc, noua familie de anvelope Hybrid reușește să se apropie de destul de mult de aceste cerințe.

article_66w_image1

Andreas Härtwig trece cu mâna peste o bucată de cauciuc negru ce este întins pe birou, o secțiune din noul Conti Hybrid HD3. “Uită-te la suprafața de rulare, este într-adevăr foarte subțire,” spune omul la fel de subțire ce poartă un tricou cu mânecă scurtă. “Aceasta ajută la reducerea rezistenței de rulare.” Härtwig ia o șurubelniță roșie din suportul său de stilouri și o folosește pentru a deschide o canelură îngustă din banda de rulare de pe secțiunea de anvelopă. “Colțurile turnate aici îmbunătățesc performanța la viraje” spune Siljana Lietz, cu care împarte biroul indică spre o altă canelură: “Și modelul subțire în zigzag de aici sporește aderența, chiar și atunci când ninge,” explică ea

Cei doi dezvoltatori de produse pentru anvelopele de vehicule comerciale Continental sunt clar foarte mândri de noul lor “copil.” Și au tot dreptul să fie, deoarece familia de anvelope Conti Hybrid pentru camioane combină tot ce este mai bun din ambele lumi. Anvelopele nu sunt ideale doar pentru distanțe lungi, conducere în linie dreaptă dar și pentru vehiculele de transport mărfuri, unde manevrabilitatea constantă înseamnă că anvelopele sunt supuse celor mai înalte niveluri de solicitare. Pe autostradă, ele pot ajuta la economisirea de combustibil; în zonele urbane nu suferă uzură la fel de mult ca și anvelopele de distanțe lungi “convenționale”.


Găsirea echilibrului corect

Dezvoltarea unei anvelope high-tech ca aceasta nu este o sarcină ușoară. “Este nevoie de aproximativ patru ani pornind de la ideea inițială la etapa finală de producție,” spune Siljana. “La început noi primim o provocare de la colegii noștri de la  marketing: Clienții dintr-o anumită regiune au nevoie de un produs cu astfel și astfel de proprietăți. În cazul Conti Hybrid, provocarea noastră a fost aceea de a găsi combinația perfectă de kilometraj maxim și rezistență la rulare minimă – o adevărată ghicitoare pentru dezvoltatori. “Știm ce funcționează în teorie când vine vorba de optimizarea proprietăților individuale,” spune Andreas. “…dar măsurile ce reduc uzura pot crește rezistența la rulare. Provocarea este de a găsi echilibrul corect.”

New content item

În esență există trei parametri cheie pe care dezvoltatorii îi pot optimiza: design-ul anvelopei, compusul de cauciuc pentru benzile de rulare și forma benzii de rulare. Două echipe – una ce se concentrează pe anvelopele de pe axa de antrenare și alta ce se concentrează de pe axa de direcție și anvelopele remorcii – au încept să lucreze la dezvoltarea noii familii hibrid Conti. Dezvoltarea unei anvelope depinde nu numai de datele de intrare de la marketing și legile fizicii dar și de reglementările legale privind rezistența la rulare, durabilitatea și nivelurile de zgomot. Au fost nevoie de opsprezece luni pentru a identifica amestecul de material optim pentru noua Conti Hybrid. De ce atât de mult? “Într-un compus de cauciuc noi prelucrăm orice, chiar până la 20 de substanțe diferite,” explică Siljana. “Acest lucru ne oferă o multitudine de oportunități pentru  găsi combinația perfectă.” Și orice variantă nouă trebuie să fie testată atât chimic cât și fizic. Și ce spuneți despre performanța la tracțiune? Compusul oferă nivelul corect de elasticitate?

În paralel cu activitatea din laborator, modelul corect al benzii de rulare este dezvoltat, inițial pe calculator. “Știm încă de la început de câte caneluri are nevoie o anvelopă, pe ce ax,” spune Andreas. “La urma urmei, suntem extrem de experimentați în acest domeniu. Este mai mult vorba despre detalii: Ar trebui să facem 80 de tăieturi sau doar 75?” De îndată ce simulările calculatorului ne-au oferit răspunsurile de care avem nevoie, aceasta trece la ‘sculptorii de anvelope’. Chiar dacă anumiți pași de lucru pot fi realizați de către roboți, avem nevoie în continuare de specialiștii noștri ce au cuțite cu lama ascuțită și fascicule de raze laser pentru a sculpta modelul benzii de rulare calculat pe calculator și obține anvelope perfect netede.  Un sculptor poate petrece o zi întreagă de lucru pentru o singură anvelopă pentru a crea un prototip rafinat fabricat manual.


Visând la anvelopa perfectă

Cu toate acestea, testele pe care le parcurg prototiourile pe mașinile de testare, în laborator, cu raze Roentgen, tomografie computerizată sau ca parte a studiilor de teren pe vehicule – necesită mult mai mult timp. Prototipurile sunt fin acordate cu o precizie și mai mare pe baza rezultatelor testului. Când se ajunge la noile anvelope hibrid, de exemplu, echipa de dezvoltare s-a gândit mult ți bine la modul în care ar trebui concepută banda de rulare pentru a reduce cantitatea de nisip și pietriș ce se prinde în anvelope atunci când camioanele se deplasează pe drumuri murdare. Pentru o persoană obișnuită, o anvelopă arată exact ca oricare alta, dar într-o anvelopă Continental, chiar și cele mai mici striații se află cu un motiv.

Noua familie Conti Hybrid dispune de cei mai recent dezvoltați compuși de cauciuc Continental. Banda de rulare, de asemenea, este extrem de ingenioasă. Cu toate acestea, dezvoltatorii nu se vor odihni pe laurii lor – la urma urmei, dezvoltarea anvelopei este un proces continuu. Andreas Härtwig, care a fost dezvoltator de produs în ultimii opt ani, visează la anvelopa perfectă. “Atunci când un nou concept apare pentru prima dată dintr-o matriță într-una din fabricile noastre este un sentiment deosebit,” spune el, cu un zâmbet pe față. “Îmi ofer tot ajutorul pe care-l pot da și mă asigur că totul este realizat exact așa cum am prevăzut.” Colega lui, Siljana Lietz adaugă: “Există întotdeana loc de mai bine .” Inginerul mecanic experimentat, care are de asemenea un doctorat în știința materialelor, așteaptă deja cu nerăbdare noua generație de anvelope “Conti Hybrid” – în următorii patru ani.