Produse pentru Transport

stage_goods_TT

Segmentul Goods

De la o lansare la următoarea

În spatele fiecărei anvelope noi pentru vehicule comerciale de la Continental ce intră pe piață sunt talente precum Andreia Bessa și José Esteves. Ingineri de dezvoltare ce asigură faptul că idei bune duc la anvelope mai bune – generație după generație.

article_66w_image1

"Bună, sunt Andreia," spune femeia tânără și ochii ei de un albastru deschis strălucitor. Cu unghii vopsite elegant, păr drept, lung până la umeri și cercei cu perle, nu se potrivește exact imaginii unui dezvoltator obsedat de tehnologia anvelopelor. Urcă rapid scările și prin ușa deschisă intră în biroul colegului ei, José Esteves. José are 27 de ani și la fel ca Andreia, este portughez. El lucrează de patru ani la Centrul de dezvoltare Continental din Hanovra. Întotdeauna l-au interesat mașinile, spune el,  și acest lucru l-a adus în mod firesc în Germania – centrul industriei auto europene – după ce a studiat ingineria mecanică. José a finalizat recent dezvoltarea a 15 anvelope pentru vehicule comerciale pentru Continental – o linie întreagă de produse ce vor apărea pe piață anul acesta. Acum el se asigură de faptul că totul funcționează uniform cu producția deoarece activitatea lui se va încheia decât atunci când acele anvelope sunt date spre vânzare.

Andreia a început să lucreze în Departamentul de cercetare și dezvoltare de la Continental acum 12 luni, dar anvelopele ei au apărut doar pe hârtie – sau mai bine zis pe ecranul calculatorului. "Am realizat toate testele și experimentele virtuale și am stabilit cum ar trebui să arate anvelopele," explică tânăra plină de viață de 31 de ani, care, chiar și atunci când era copil prefera cărămizile Lego în locul păpușilor Barbie. Matrițele pentru prototipuri sunt comandate și testele vor începe luna viitoare pentru a vedea dacă anvelopele îndeplinesc așteptările. Orice schimbare din acest moment costă timp și bani – așa că apare presiunea. În special din moment ce un compus nou de cauciuc, dezvoltat de asemenea pentru proiectul Andreiei se află în malaxor. "Întotdeauna ai nevoie de un plan B în caz că ceva nu merge bine," spune ea și râde. Anvelopele Andreiei sunt destinate vehiculelor din domeniul construcțiilor din Europa și Orientul Mijlociu și au nevoie să fie în special durabile – și la fel de bine să fie conform reglementărilor UE. "Aceasta este una din marile noastre provocări," lucruri pe care Andreia le știe la fel de bine.

"Noi simțim căldura și vedem drumurile"

De la sfârșitul anului 2012, anvelopele din UE nu numai că au trebuit să fie etichetate în ceea ce privește zgomotul de rulare extern, dar și din punct de vedere a eficienței consumului de combustibil și a aderenței pe carosabilul umed. Există de asemenea condiții destul de diferite ce se aplică în Europa în comparație cu alte țări cum ar fi Turcia, fie că e vorba despre climă sau condiții de drum. José ia o bucată de piatră cu margini ascuțite de pe biroul său: o amintire din Oman. "Îmi aduce aminte de ce fel de camioane am întâlnit acolo," spune José cu vocea sa domoală. "Continental vrea să se dezvolte – așa că trebuie să capteze piețe noi și să înțeleagă clienții de acolo." Este în general la începutul unei dezvoltări când inginerii vizitează țările unde vor ajunge anvelopelor lor. "Simțim căldura și vedem drumurile, vorbim cu echipele noastre locale de service pentru clienți și cu clienții," explică José. Cum sunt folosite anvelopele acolo? Ce pierd clienții? "Chiar și o călătorie scurtă deseori dă naștere la idei noi." Acest lucru ar putea însemna modele de anvelope ce sunt foarte rezistente pentru Turcia sau extrem de rezistente la căldură pentru țările din Orientul Mijlociu..

Andreia și José au nevoie cel mai mult de aptitudinile lor creative la începutul procesului de dezvoltare când managementul de marcă le cere să dezvolte o anvelopă ce are caracteristici specifice. Apoi concep un studiu de fezabilitate și deseori merg la limitele a ceea ce poate fi implementat. Poate pentru că cerințele diferite provoacă cauze ce intră în conflict sau pentru că lucrurile trebuie să fie mai bune, fără creșterea costurilor. "Pentru a fi cu un pas înaintea concurenței, trebuie să ne asigurăm că suntem în frunte din punct de vedere tehnologic și că putem să gândim cu câteva generații înainte," spune Andreia. Înloc de teste fără sfârșit, un concept bun cu calcule precise este ceea ce se cere, precum și vizualizarea acestora pe calculator. Andreia și José au sprijin din partea multor colegi: există experți pentru fiecare parte a anvelopei, de la oțelul încorporat în compusul de cauciuc până la formă, structură și performanță. Marketingul verifică valoarea adăugată a anvelopei pentru client. Service-ul pentru clienți și persoanele care se ocupă de testare pe teren oferă indicii și sfaturi despre condițiile locale. Pentru dezvoltarea unei anvelope sunt implicate șase până la șapte departamnte – și fiecare departament trebuie să dea undă verde înainte ca dezvoltarea să treacă la următoarea fază. "După ce am ajuns cu succes la o piatră de hotar, există multe semnături pe foaia noastră de lucru," surâde José.


Păstrând roata în mișcare

Nimeni de la Continental nu inventează o anvelopă lucrând în liniște pe cont propriu. "Mai presus de toate, suntem manageri de proiect și trebuie să fim în măsură să organizăm totul bine, cu scopul de a încheia proiectele noastre la timp și în buget," spune Andreia, iar ochii ei se luminează. Procesele sigure și feedback-ul de la echipă și de la management asigură că nimic nu merge greșit. La urma urmei, cei care începe din cercetare și dezvoltare la Continental sunt cei care învârt roata cea mare. "Direct din universitate mi-au fost date multe responsabilități – ceea ce a fost important pentru motivare," explică José.  Andreia intervine rapid: "Simți că totul e pe umerii tăi. Nu ai învăța la fel de mult fără această responsabilitate." Andreia a studiat chimia și deja a lucrat pentru alți furnizori de automobile înainte de a se alătura celor de la Continental în 2010, inițial la fabrica de anvelope din Portugalia. "Conti este cu adevărat diferit," spune ea cu entuziasm.

Faptul că nu vorbea nici un cuvânt în limba germană atunci când a sosit a fost de mică importanță pentru noul ei angajator : "Din fericire, randamentul nostru în muncă nu depinde de limbă," explică Andreia. "Mediul de aici din Hanovra este foarte multicultural. Acest mediu se creează pentru o atmosferă bună de lucru unde ceea ce este mai bun este preluat din fiecare cultură." Dar imediat iei microbul de aici : "În mod automat ne uităm la anvelopele camioanelor când ieșim de la muncă - chiar și atunci când suntem în concediu," spune José cu un zâmbet. Care este starea anvelopelor? Și, bineînțeles: Cine este producătorul? "Sunt foarte mândru când văd o anvelopă pe care noi am dezvoltat-o," spune José.

Andreia și José nu sunt îngrijorați nici că vor fi în criză de idei: "Poți face ceva mai bun întotdeauna." Mai presus de toate, viitorul aparține anvelopelor "mai curate": mai puține emisii, consum mai mic de combustibil ca urmare a rezistenței reduse la rulare. Dezvoltatorii de anvelope s-au gândit deja la unele idei.  După fiecare lansare urmează o alta: Următoarea generație de anvelope cu siguranță este pe cale să apară.