Produse pentru Transport

stage_goods_TT

Segmentul Goods

Doamna Păpădie

Cercetarea celor de la Continental pentru materiale inovatoare s-a extins așa cum crește și umila păpădie, o plantă ce poate fi folosită pentru a fabrica cauciuc – pentru anvelope ce sunt deosebit de ecologice. Cercetătoarea de materiale Carla Recker dorește să facă din păpădie un material inovator.

Image

Anvelopele din păpădie sunt de culoare neagră și rotunde, exact ca orice altă anvelopă "normală". Păpădiile reliefate subtil pe flancuri sunt singurul indiciu legat de originile materialelor. Acestea și bineînțeles emblema galben-verde cu numele de marcă "Taraxagum," derivat din numele botanic al plantei. La centrul de tehnologie Continental din Stöcken din Hanovra, Carla Recker privește cu mândrie la anvelopa de pe ecran din sala de conferințe, o anvelopă care a fost fabricată în urmă cu doar două săptămâni la fabrica Aachen. Carla, care are un doctorat în chimie și este responsabilă de chimia materialelor la Continental, a fost acolo personal când anvelopa a fost scoasă din matriță: "Chiar cu o zi înainte nu am fost destul de siguri dacă va funcționa." Nu e de mirare că doamna Carla nu a dormit prea mult în acea noapte. Pentru prototip, colegii ei au petrecut săptămâni pentru extragerea cauciucului din rădăcinile de păpădie. Și timp de luni de zile ei au experimentat în laborator pentru a afla modul în care noul material poate fi folosit pentru a înlocui cauciucul natural din arborele de cauciuc, ce se găsește în fiecare anvelopă alături de cauciucul sintetic. Peste toate, a existat o muncă uriașă de administrare, deoarece Carla lucrează cu Institutul Fraunhofer pentru Biologie Moleculară și Ecologie Aplicată la Universitatea din Münster din 2007.

Toată munca grea a dat roade și primele anvelope din păpădie "au pornit la drum" acum, chiar dacă drumul în cauză este în acest stadiu doar propria pistă de încercare de la Continental. Producția noii anvelope va începe înainte de 2020, cel mai devreme. Carla Recker nu își poate ascunde entuziasmul și ochii ei se aprind pe măsură ce se referă la câte un detaliu, unul după altul. Mai întâi, câteva informații despre păpădii: Prin cultivare, tipul de păpădie folosit de Continental, cunoscut sub numele de păpădia rusească, a fost modificat de cercetătorii de la  Institutul Fraunhofer astfel încât produce mai multă sevă și poate fi crescută ca o cultură de câmp.  Viziunea este aceea de a obține rădăcini de păpădie la fel de mari ca rădăcinile sfeclei de zahăr. Acest lucru urmează a fi realizat de către cultivatorii din Bavaria și Saxonia care vor cultiva păpădii pe câmpurile de testare. "Va trebui să așteptăm de la un sezon de creștere la altul și să sperăm că între sezoane nu vor fi inundații sau alte catastrofe," spune persoana în vârstă de 49 de ani cu un zâmbet, care arată mult mai tânără decât vârsta în blugi și adidași. Alături de activitatea ei la Continental, Carla a studiat tehnologia mediului, o disciplină care acum are locul său, când, dintr-odată se confruntă cu biologia și agricultura.

"Expertul de materiale se află în interior"

Echipa Carlei s-a bucurat recent de o recunoaștere oficială a muncii lor în Munchen, Germania, când proiectul păpădiei a primit cel mai prestigios premiu pentru mediu și afaceri din Europa GreenTec. "Acesta a fost cu siguranță un punct culminant al carierei." zâmbește Carla. "În caz contrar, succesul muncii mele tinde să rămână ascuns, chiar dacă este parte a atât de multor produse." Glumind, ea spune că ar fi, uneori, ca o ștampilă care spune "Expertul de materiale se află în interior."

De fapt, obținerea cauciucului din păpădii nu este nimic nou: primul brevet pentru proces a fost emis în 1905. Colegii Carlei Recker au găsit de asemenea două dosare despre păpădii în arhivele Continental. "Dar cercetarea a fost oprită, pentru că nu era viabil din punct de vedere economic," explică ea. Astăzi, lucrurile arată un pic diferit: "Am realizat un studiu de afaceri și conform datelor actuale, este viabil." În plus, păpădia este o plantă nepretențioasă care poate fi de asemenea crescută în climatul Europei de Nord și pe un sol sărac. Acest lucru va economisi deplasările pe distanțe mari la plantațiile cu arbori de cauciuc, neexistând concurență pentru cultivarea produselor alimentare de pe piața internă. Beneficiile de mediu ulterioare includ faptul că acest cauciuc din păpădie ar putea îndeplini cererea crescută la nivel mondial pentru cauciuc fără a fi nevoie să se sacrifice păduri tropicale pentru plantarea arborilor de cauciuc. Acest lucru va reduce amprenta de carbon și va spori bio-diversitatea; doi factori ce au convins și juriul GreenTec.

Puterea florii la scară mare

Anvelopele pentru camioane reprezintă o piață masivă pentru materialul nou: anvelopele de camioane cântăresc între 70 și 80 de kg, din care 30 până la 40 % este cauciuc natural, o valoare mult mai mare decât pentru anvelopele de automobile. Cu toate acestea, Carla Recker nu crede că într-o zi tot cauciucul din anvelopele Continental se va obține din păpădii.  Din motive de economie și siguranță, anvelopele trebuie realizate dintr-o combinaie de materii prime diferite – dar cu maxim dedurabilitate. "Iar păpădiile vor ajuta într-adevăr la acest lucru."

În prezent, este în curs de realizare un sistem pilot ce poate fi folosit pentru a fabrica cauciuc dintr-o tonă de păpădii.  "Încă suntem la început," explică doamna Carla. Va fi nevoie de o putere de așteptare considerabilă, împreună cu un sprijin puternic din partea companiei.  În cele din urmă, astfel de proiecte pe termen lung sunt extrem de neobișnuite în industrie. Ca manager de proiect, Carla este mulțumită de faptul că "toată lumea este chiar în urma noastră." Fără îndoială că fascinația ei pentru păpădii și energia enormă pe care o iradiază au fost esențiale în convingerea celor de la Continental.