Produse pentru Transport

stage_goods_TT

Segmentul Goods

Mașina Hurricane: monstrul și capodopera tehnică

Cu cât te apropii de mașină cu atât îi înțelegi mai bine numele. Când “Mașina Hurricane“ lucrează, totul se schimbă în hala fabricii din Slovacia Continental unde a fost instalată, aerul pare să vibreze. “Mașina Hurricane” de la Puchov este un monstru și o capodoperă tehnică. Aceasta este așezată pe o temelie groasă de beton și are o înălțime de aproape 15 metri, aproape că atinge tavanul halei fabricii. Când începe să lucreze, poți simți vibrații în tot corpul. Acestea provin de la forța de forfecare care se dezvoltă în tamburul mare, inima mașinii.

Image

Persoanele care nu știu despre mașina Hurricane ar putea să o găsească alarmantă. Cu toate acestea, pentru Martin Theusner, zgomotul mașinii este muzică pentru urechile lui. Doctor în chimie a conceput și dezvoltat procesul de reciclare Hurricane pentru Continental și pentru el, nu e nimic mai dulce ca vederea și sunetul funcționării sale. Încă din 1996, Theusner se gândea la ce cantități mari de deșeuri de cord metalic nevulcanizat ar putea fi reciclate. La acea vreme, era managerul Departamentului de Protecție a Mediului pentru Divizia de Anvelope pentru vehicule comerciale Continental. El nu a putut înțelege de ce se elimină mii de tone de deșeuri acumulate de fabricile Continental anual la costuri ridicate și de ce mediul se împovărează prin depozitarea acestora undeva la gropile de gunoi.

Aceste deșeuri nu pot fi evitate în producția de anvelope. Există totuși incapacitatea de a le recicla. La urma urmei, materialul folosit pentru acestea nu este vulcanizat. Anvelopele de camion conțin cord metalic încorporat în compusul de cauciuc, și deoarece acest compus de cauciuc nu a fost încă vulcanizat, deșeurile în acest caz vin sub formă de două tipuri similare de materie primă valoroasă. Acestea trebuie să fie: resursele de conservare păstrate și economisirea taxelor pe deșeuri – ceea ce este ecologic, util și economic.

Înainte de Theusner, nimeni nu a reușit să separe compusul de cauciuc de cordul metalic la scară industrială, pentru ca apoi să recicleze ambele componente și să le reintroducă în ciclul de producție. Acest lucru nu a fost ușor de realizat. Cu toate că există terenuri pentru gunoaie sau mașini de eliminare a deșeurilor unde, de exemplu, mașinile de spălat sunt dezafectate, cu discuri metalice ce demontează piesele metalice, un compus al anvelopei este materialul plastic, cum ar lutul de modelare, ce complică problema.

teaser_66w_image2

Cu toate acestea, Theusner a avut o idee despre cum să separe oțelul de materialul negru lucios. El a avut o companie din Baden-Württemberg, Germania, care era specializată în construcția centrelor de reciclare și care avea o mașină specială. Echipată cu un motor extrem de puternic, mașina are lanțuri de oțel superioare groase care se rotesc cu viteză mare. Rotindu-se  cu câteva sute de rotații pe minut, aceste lanțuri ar trebui să lovească acum deșeurile de cord metalic care sunt aruncate într-o cuvă mare prin intermediul unei benzi transportoare. Expuse la această forță constantă, compusul ar putea fi separat de cordul metalic sub formă de granule. Theusner a fost mulțumit de succesul primei sale încercări: “Granulele de compus s-au transformat exact cum ne-am dorit,” spune angajatul cu multă vechime de la Continental, “iar cordul metalic era curat ca lacrima. Acesta a fost efectul pe care l-am așteptat foarte mult!”

A fost nevoie de mult timp până când “mașina Hurricane” a intrat în funcțiune. Totul a fost finalizat în cele din urmă în primăvara anului 2012. De atunci, fabricile europene Continental livrează deșeurile lor de cord metalic nevulcanizat fabricii din Slovacia.

Cu toate acestea, design-ul dispozitivului nu a trebuit să mai fie finisat. A fost nevoie de un sistem sofisticat pentru clapete și arbori astfel încât granulele și oțelul să părăsească cuva prin locuri diferite. În timpul ciclului de centrifugare, pudra de talc este suflată în cuvă pentru a asigura faptul că granulele de cauciuc nu se lipesc unele de altele. Ele trebuie să depășească câteva obstacole până când pot să se amestece din nou într-un nou compus de anvelopă. Cu toate acestea, metalul izolat se rulează în rulouri enorme de oțel într-un jgheab de beton – deșeuri valoroase pregătite pentru vânzare și livrare industriei siderurgice. Foile de cauciuc sunt pregătite pentru a fi utilizate din nou în producția de anvelope. 

teaser_66w_image3

Granulele gri de talc sunt apoi trimise într-o călătorie prin hala fabricii din Puchov. Mai întâi, un magnet al cuvei separă sârmele mai groase care au rămas. Cele mai mici componente metalice nu trebuie să se prindă de partea interioară iar compusul de cauciuc este desfăcut în granule în separatorul cu gradient mare – de fapt un mega magnet care cerne toate reziduurile metalice. Și procesul nu se oprește aici. Înainte ca granulele să fie transportate înapoi în ciclul obișnuit al compusului anvelopelor Continental, Theusner le trimite prin dispozitivul de radiații Roentgen. Dacă încă există prezente bucăți mici de oțel, granulele afectate sunt recuperate și transmise prin sistemul de magneți din nou.

În cele din urmă, ceea ce va deveni într-o zi compusul de cauciuc al anvelopelor pentru vehicule comerciale trece prin niște  role cromate lucioase, unde este prelucrat de mai multe ori în cantități mari. Majoritatea acestui material vine din procesul de producție – “Deșeuri din producția de anvelope de camioane,” explică Theusner. Masa de material neagră este acum rulată și tăiată și rulată din nou înainte de a trece în benzi subțiri în următorul valț prin intermediul unei benzi transportoare. Pentru mai multă rulare, tăiere și iar rulare. Apoi acesta este trecut prin mai multe stații înainte ca foile, acum având calitatea necesară pentru producția de anvelope, să ajungă pe paleți.

teaser_66w_image4

Culoarea gri a granulelor de talc care au părăsit “mașina Hurricane” a dispărut. Materialul, respectiv materia primă recuperată de la centrul de reciclare al lui Martin Theusner, este acum complet reintegrat în ciclul de producție – și pregătit pentru a începe o nouă viață în anvelope noi!