Produse pentru Autoturisme / Autoutilitare / 4x4

Image

Tehnologie

Uzură neregulată

Ce e uzura neregulată?

Există mai multe tipuri de uzură neregulată. Cele mai uzuale sunt uzura în formă de fierăstrău, uzura pe centru, petele provocate de frâne. Pentru toate acestea, există diferite motive din care apar.

Ce e uzura în formă de “dinte de fierăstrău”?

Uzura în formă de “dinte de fierăstrău” este un tipar al uzurii provocat în cazul utilizării normale cu suspensia configurată în mod obişnuit. Aceasta este manifestarea vizibilă (şi sonoră) în exterior a forţelor de distorsiune diferite care acţionează asupra benzii de rulare. Pentru a explica acest fenomen, mai bine prezentăm pe scurt “structura benzii de rulare”. Canelurile şi canalele de pe banda de rulare – o sursă de zgomot – sunt absolut esenţiale pentru garantarea siguranţei pe suprafeţe carosabile ude şi cele acoperite de apă. În cazul anvelopelor cu profil scăzut, în special, un procent mai ridicat de caneluri de la nivelul benzii de rulare este necesar pentru preluarea apei şi pentru a îmbunătăţi protecţia împotriva acvaplanării. Canelurile transversale pentru scurgerea apei formează “blocuri independente” în zona umerilor. Aceste blocuri din zona umerilor se pot uza lăsând în urmă tiparul specific “unui dinte de fierăstrău” drept urmare a mecanismelor de rulare în anumite condiţii de funcţionare.

Printre aceste condiţii de funcţionare se numără: deplasări lungi, drepte, la viteză constantă, stil de conducere moderat, geometria suspensiilor (aliniere/unghiul de cădere).

Odată cu rularea anvelopei pe carosabil, blocurile independente se deformează atunci când se apropie de zona de contact a anvelopei. Aceste sunt comprimate atunci când intră în contact cu şoseaua. Atunci când nu se mai află în contact cu şoseaua, acestea se „freacă” de suprafaţa carosabilului revenind în acelaşi timp la forma lor originală.

Rezultatul este o uzură mai pronunţată pe marginea cu blocuri.

Acest tipar de uzură se poate manifesta în special în poziţiile roţilor nemotrice.

Un grad scăzut de uzură cu formă de dinte de fierăstrău este normală şi nu are efecte pronunţate asupra confortului.

Uzura cea mai evidentă de acest tip subliniază anumite condiţii specifice de funcţionare (umflare necorespunzătoare a anvelopelor, convergenţă excesivă a roţilor, aplicaţii cu grad scăzut de uzură).

article_66w_image1
Ce e uzura centrală?

Acest tipar al uzurii se găseşte în cazul roţilor motrice ale autovehiculelor cu putere mare. Chiar şi autoturismele din gama medie de astăzi pot avea motoare moderne care generează cupluri ridicate şi care sunt capabile de generarea unor niveluri ridicate de frecare. Aceste niveluri ridicate ale cuplului în timpul accelerării puternice sau ciclurilor de oprire-pornire din traficul urban sau la accelerarea rapidă de la semafor pot spori rapid uzura părţii centrale a benzii de rulare.

Din motive de securitate, trebuie prevenită scăderea presiunii de umflare a anvelopelor sub valorile recomandate de către producătorul autovehiculului. (Consultaţi, de asemenea, tabelul cu presiunile de umflare a anvelopelor Continental.)

Recomandare: Prin permutarea anvelopelor între puntea motoare şi cea nemotoare înainte de a fi prea târziu, este posibilă obţinerea unui tipar al uzurii în mare parte uniform. Respectaţi întotdeauna recomandările producătorului autovehiculului.

Ce este uzura unilaterală?
article_66w_image1

Cauza cea mai frecventă a uzurii unilaterale este o abatere a geometriei roţii de la specificaţii.

Aceste abateri apar în timp şi reprezintă preţul pe care conducătorii auto îl plătesc pentru stilul incorect de conducere, de exemplu, urcarea pe borduri.

Coborârea gărzii la sol a unui autovehicul în asociere cu anvelope cu profil scăzut poate afecta, de asemenea, negativ alinierea roţilor.

Braţele modificate ale pârghiilor (de exemplu, o mai mică abatere a jantelor după montajul ulterior) susţin tendinţa de abatere a alinierii roţilor în timpul deplasărilor de la datele specificate.

Acest lucru poate rămâne neobservat deoarece toate valorile de aliniere a roţilor se află încă între limitele de toleranţă atunci când sunt măsurate în mod static pe bancul de măsurare a punţilor. Rezultatul poate fi reprezentat de creşterea uzurii neuniforme.

Recomandare: În cazul în care roţile unui autovehicul sunt aliniate incorect, acestea trebuie aliniate, iar abaterea trebuie să fie corectată.

Această pagină folosește cookies pentru ca dvs. să aveți o experiență mai plăcută. Aflați mai multe aici